Späť

Atómové návyky - malé zmeny s veľkým dopadom

Keď sme v tíme Schudni s DaVe čítali knihu Atómové návyky od Jamesa Cleara, veľmi to rezonovalo s našou vlastnou filozofiou. Aj my veríme, že kľúčom k dosiahnutiu zdravšej hmotnosti je postupné budovanie zdravých stravovacích návykov a vzťahu k pohybu, s ktorými sa človek stotožní ako so súčasťou svojej identity.

Princíp atómových návykov

Ústrednou myšlienkou knihy je koncept "atómových návykov" - malých zmien v našom každodennom správaní, ktoré sa môžu zdať bezvýznamné, no pri konzistentnom dodržiavaní majú z dlhodobého hľadiska obrovský dopad na náš život. Autor to vysvetľuje na príklade 1% zlepšenia každý deň. Aj keď sa to môže zdať ako zanedbateľný progres, za rok to vedie k neuveriteľnému nárastu na 37-násobok pôvodnej úrovne! 

Princíp atomových návykov nie je o radikálnych zmenách zo dňa na deň, ale o postupnom, no konzistentnom zlepšovaní. Časom sa drobné zmeny skumulujú a my sa ocitneme na úplne inej úrovni, či už ide o našu kondíciu, kariéru alebo hmotnosť. Kľúčom je nájsť udržateľné spôsoby, ako do nášho života zakomponovať pravidelné malé návyky podporujúce naše ciele.

Výsledky verzus identita

Veľmi silnou myšlienkou v knihe je dôraz na budovanie identity v súlade s našimi cieľmi, namiesto zameriavania sa len na samotné výsledky. Clear vysvetľuje, že dlhodobá zmena prichádza zvnútra, z nášho zmýšľania o sebe samých.

Namiesto toho, aby sme si hovorili len "chcem schudnúť", je oveľa účinnejšie začať sa vnímať ako "človek, ktorý žije zdravo". Keď sa stotožníme s identitou niekoho, kto praktizuje zdravý životný štýl, je pre nás prirodzenejšie intuitívne robiť rozhodnutia v súlade s touto identitou. Siahame po výživnejších jedlách, nájdeme si čas na cvičenie, doprajeme si dostatok spánku - nie z donútenia, ale preto, lebo nám to dáva zmysel ako súčasť toho, kým sme.

4 zákony tvorby návyku

Clear vo svojej knihe predstavuje 4 zákony tvorby návyku, ktoré uľahčujú formovanie dobrých návykov a zbavovanie sa tých zlých:

Jednoznačnosť - návyk by mal byť jasne definovaný a konkrétny. Mali by sme mať prehľad o tom, čo robíme a prečo. Pri zlých návykoch naopak pomáha ich "zneviditeľniť".

Atraktivita - nový návyk by sme si mali spojiť s niečím, čo nás priťahuje, robí nám radosť. Môžeme si vytvoriť prostredie, ktoré nám uľahčuje dodržiavanie návyku.

Jednoduchosť - návyk musí byť dostatočne jednoduchý, aby bol ľahko realizovateľný a nestál nás príliš veľa námahy, obzvlášť spočiatku. Postupne sa dá budovať.

Uspokojivosť - správanie, ktoré je odmenené, sa pravdepodobne zopakuje. Preto by mal nový návyk prinášať uspokojenie, či už vo forme dobrého pocitu, viditeľného progresu alebo odmeny.

Aplikovaním týchto zákonov zvyšujeme pravdepodobnosť, že sa nám nové dobré návyky podarí integrovať do nášho života natrvalo.

Praktické tipy na budovanie návykov

Kniha Atomic Habits je plná konkrétnych príkladov a praktických rád, ako si vytvárať nové návyky a odstraňovať tie nežiadúce. Clear ponúka overené stratégie ako:

  • Zosúladiť nový návyk s obvyklou rutinou (naviazanie na existujúci zvyk)
  • Vytvoriť si prostredie, ktoré nám uľahčuje dodržiavanie dobrých návykov
  • Spojiť si návyk s konkrétnym kontextom (čas, miesto, nálada, predošlá aktivita)
  • Využívať techniku "temptation bundling" - spojiť niečo, čo musíme urobiť, s niečím, čo chceme robiť
  • Sledovať svoj progres pomocou vizuálnych návodov ako reťazec krížikov v kalendári
  • Zamerať sa na systémy a procesy namiesto cieľov
  • Plánovať si "ak >> potom" scenáre pre chvíle slabosti
  • Oslavovať malé víťazstvá a prejaviť si uznanie za konzistentný progres

Kniha je písaná veľmi príjemným, zrozumiteľným štýlom a prináša množstvo inšpirácie do každodenného života. Je cítiť, že autor čerpá z overených vedeckých poznatkov, no podáva ich praktickou a ľuďom blízkou formou.

Ako využiť poznatky z knihy v praxi

V našej komunite odporúčame skôr menšie zmeny v stravovaní a pohybe, ale zato pravidelné a dlhodobé. Našim používateľom radíme, napríklad, ako si tieto zmeny zjednodušiť a zatraktívniť - napríklad predsekávať si zeleninu na ľahko dostupné kúsky, cvičiť pri obľúbenej hudbe alebo si nájsť partnera do tandemu.

Doprajeme vám všetkým zažiť pocit uspokojenia a hrdosti pri plnení malých míľnikov na ceste k vašej vysnívanej postave a zdraviu. A hlavne vám pomáhame hľadať spôsoby, ako si zdravší životný štýl naozaj vychutnať a nájsť v ňom zmysel aj pre seba osobne.

Pokiaľ teda hľadáte praktický návod, ako preniesť princípy atomových návykov do svojho života v kontexte chudnutia a zdravého životného štýlu, určite si knihu prečítajte. A ak budete potrebovať poradiť, pýtajte sa nás. Radi vás budeme sprevádzať na ceste k vašej zdravšej, vitálnejšej verzii samých seba.

Kniha Atomic Habits (Atómové návyky) od Jamesa Cleara, ktorej výbornú verziu v češtine vydal Jan Melvil Publishing, si získala obrovskú popularitu po celom svete. Stal sa z nej bestseller a mnohí ju považujú za povinnú literatúru pre každého, kto chce pracovať na svojom osobnom rozvoji a uvedomelom budovaní dobrých návykov. 


Tím Schudni s DaVe

Tím Schudni s DaVe
Redaktor Schudni s DaVe

tvoríme pre Vás obsah z kuchyne Schudni s DaVe

Atómové návyky - malé zmeny s veľkým dopadom

Keď sme v tíme Schudni s DaVe čítali knihu Atómové návyky od Jamesa Cleara, veľmi to rezonovalo s našou vlastnou filozofiou. Aj my veríme, že kľúčom k dosiahnutiu zdravšej hmotnosti je postupné budovanie zdravých stravovacích návykov a vzťahu k pohybu, s ktorými sa človek stotožní ako so súčasťou svojej identity.

Princíp atómových návykov

Ústrednou myšlienkou knihy je koncept "atómových návykov" - malých zmien v našom každodennom správaní, ktoré sa môžu zdať bezvýznamné, no pri konzistentnom dodržiavaní majú z dlhodobého hľadiska obrovský dopad na náš život. Autor to vysvetľuje na príklade 1% zlepšenia každý deň. Aj keď sa to môže zdať ako zanedbateľný progres, za rok to vedie k neuveriteľnému nárastu na 37-násobok pôvodnej úrovne! 

Princíp atomových návykov nie je o radikálnych zmenách zo dňa na deň, ale o postupnom, no konzistentnom zlepšovaní. Časom sa drobné zmeny skumulujú a my sa ocitneme na úplne inej úrovni, či už ide o našu kondíciu, kariéru alebo hmotnosť. Kľúčom je nájsť udržateľné spôsoby, ako do nášho života zakomponovať pravidelné malé návyky podporujúce naše ciele.

Výsledky verzus identita

Veľmi silnou myšlienkou v knihe je dôraz na budovanie identity v súlade s našimi cieľmi, namiesto zameriavania sa len na samotné výsledky. Clear vysvetľuje, že dlhodobá zmena prichádza zvnútra, z nášho zmýšľania o sebe samých.

Namiesto toho, aby sme si hovorili len "chcem schudnúť", je oveľa účinnejšie začať sa vnímať ako "človek, ktorý žije zdravo". Keď sa stotožníme s identitou niekoho, kto praktizuje zdravý životný štýl, je pre nás prirodzenejšie intuitívne robiť rozhodnutia v súlade s touto identitou. Siahame po výživnejších jedlách, nájdeme si čas na cvičenie, doprajeme si dostatok spánku - nie z donútenia, ale preto, lebo nám to dáva zmysel ako súčasť toho, kým sme.

4 zákony tvorby návyku

Clear vo svojej knihe predstavuje 4 zákony tvorby návyku, ktoré uľahčujú formovanie dobrých návykov a zbavovanie sa tých zlých:

Jednoznačnosť - návyk by mal byť jasne definovaný a konkrétny. Mali by sme mať prehľad o tom, čo robíme a prečo. Pri zlých návykoch naopak pomáha ich "zneviditeľniť".

Atraktivita - nový návyk by sme si mali spojiť s niečím, čo nás priťahuje, robí nám radosť. Môžeme si vytvoriť prostredie, ktoré nám uľahčuje dodržiavanie návyku.

Jednoduchosť - návyk musí byť dostatočne jednoduchý, aby bol ľahko realizovateľný a nestál nás príliš veľa námahy, obzvlášť spočiatku. Postupne sa dá budovať.

Uspokojivosť - správanie, ktoré je odmenené, sa pravdepodobne zopakuje. Preto by mal nový návyk prinášať uspokojenie, či už vo forme dobrého pocitu, viditeľného progresu alebo odmeny.

Aplikovaním týchto zákonov zvyšujeme pravdepodobnosť, že sa nám nové dobré návyky podarí integrovať do nášho života natrvalo.

Praktické tipy na budovanie návykov

Kniha Atomic Habits je plná konkrétnych príkladov a praktických rád, ako si vytvárať nové návyky a odstraňovať tie nežiadúce. Clear ponúka overené stratégie ako:

  • Zosúladiť nový návyk s obvyklou rutinou (naviazanie na existujúci zvyk)
  • Vytvoriť si prostredie, ktoré nám uľahčuje dodržiavanie dobrých návykov
  • Spojiť si návyk s konkrétnym kontextom (čas, miesto, nálada, predošlá aktivita)
  • Využívať techniku "temptation bundling" - spojiť niečo, čo musíme urobiť, s niečím, čo chceme robiť
  • Sledovať svoj progres pomocou vizuálnych návodov ako reťazec krížikov v kalendári
  • Zamerať sa na systémy a procesy namiesto cieľov
  • Plánovať si "ak >> potom" scenáre pre chvíle slabosti
  • Oslavovať malé víťazstvá a prejaviť si uznanie za konzistentný progres

Kniha je písaná veľmi príjemným, zrozumiteľným štýlom a prináša množstvo inšpirácie do každodenného života. Je cítiť, že autor čerpá z overených vedeckých poznatkov, no podáva ich praktickou a ľuďom blízkou formou.

Ako využiť poznatky z knihy v praxi

V našej komunite odporúčame skôr menšie zmeny v stravovaní a pohybe, ale zato pravidelné a dlhodobé. Našim používateľom radíme, napríklad, ako si tieto zmeny zjednodušiť a zatraktívniť - napríklad predsekávať si zeleninu na ľahko dostupné kúsky, cvičiť pri obľúbenej hudbe alebo si nájsť partnera do tandemu.

Doprajeme vám všetkým zažiť pocit uspokojenia a hrdosti pri plnení malých míľnikov na ceste k vašej vysnívanej postave a zdraviu. A hlavne vám pomáhame hľadať spôsoby, ako si zdravší životný štýl naozaj vychutnať a nájsť v ňom zmysel aj pre seba osobne.

Pokiaľ teda hľadáte praktický návod, ako preniesť princípy atomových návykov do svojho života v kontexte chudnutia a zdravého životného štýlu, určite si knihu prečítajte. A ak budete potrebovať poradiť, pýtajte sa nás. Radi vás budeme sprevádzať na ceste k vašej zdravšej, vitálnejšej verzii samých seba.

Kniha Atomic Habits (Atómové návyky) od Jamesa Cleara, ktorej výbornú verziu v češtine vydal Jan Melvil Publishing, si získala obrovskú popularitu po celom svete. Stal sa z nej bestseller a mnohí ju považujú za povinnú literatúru pre každého, kto chce pracovať na svojom osobnom rozvoji a uvedomelom budovaní dobrých návykov. 


Tím Schudni s DaVe

Tím Schudni s DaVe
Redaktor Schudni s DaVe

tvoríme pre Vás obsah z kuchyne Schudni s DaVe

Kontaktuj nás e-mailom, alebo telefonicky +421 907 372 508 v čase Po - Pia od 9:00 do 15:00h. My ti pomôžeme najskôr ako sa bude dať.
Dávid Takáč | Schudni s DaVe
Mgr. Dávid Takáč
Veronika Takáčová | Schudni s DaVe
Bc. Veronika Takáčová

Schudni s DaVe s. r. o.
Sídlo: Košická 1755/34
903 01 Senec

IČO: 53886445
DIČ: 2121516870
IČ DPH: SK2121516870